Pútnické miesto Skalka
Pútnické miesto Skalka
  • História
    • História pútnického miesta
    • Veľká Skalka – kláštor
    • Malá Skalka – Diecézna svätyňa
    • Maurova legenda
  • Podujatia
  • Farnosť
    • Kontaktné údaje farnosti
    • Farské oznamy (facebook)
    • Rozpis bohoslužieb
    • Farský kostol
    • Patrón farnosti sv. Imrich
  • Galérie
  • Kontakty
  • n.f. Beňadik
  • Na stiahnutie
  • Kláštor – informácie
  • História
    • História pútnického miesta
    • Veľká Skalka – kláštor
    • Malá Skalka – Diecézna svätyňa
    • Maurova legenda
  • Podujatia
  • Farnosť
    • Kontaktné údaje farnosti
    • Farské oznamy (facebook)
    • Rozpis bohoslužieb
    • Farský kostol
    • Patrón farnosti sv. Imrich
  • Galérie
  • Kontakty
  • n.f. Beňadik
  • Na stiahnutie
  • Kláštor – informácie
Pútnické
  • História
    • História pútnického miesta
    • Veľká Skalka – kláštor
    • Malá Skalka – Diecézna svätyňa
    • Maurova legenda
  • Podujatia
  • Farnosť
    • Kontaktné údaje farnosti
    • Farské oznamy (facebook)
    • Rozpis bohoslužieb
    • Farský kostol
    • Patrón farnosti sv. Imrich
  • Galérie
  • Kontakty
  • n.f. Beňadik
  • Na stiahnutie
  • Kláštor – informácie
  • Domov
  • Pustovnik
  • Hlas ticha

Hlas ticha

22. decembra 2021 Napísal spravca

Lectio Divina 1Kr 19,11-13

Mních sa pýta Slova, aby mu dalo nejakú informáciu o Tichu, ale v tomto prípade nejde o ticho, ktoré obklopuje a stráži život poustovníkov, ale o tom hroznom tichu, ktoré raz všetci (tiež mnísi) skôr alebo neskôr skúsia: ticho resp. mlčanie Boha.
Úryvok, ktorý je možno najvýrečnejší a najproblematickejší, čo sa toho týka je časť Prvej knihy kráľov, v ktorej prorok Eliáš dostáva tajomné zjavenie na vrchu Horeb (1Kr 19,11-13). Vo verši 12 sa číta zvláštne vyjadrenie, ktoré v hebrejčine znie: „Qól demamah daggah“.

Prvá otázka, ktorú si dáme sa týka významu pojmu demamah. Zdalo by sa logické, ak pozrieme ostatné použitie prítomné v Písme, že znamená „ticho“. No možno poznamenať, že staré preklady Biblie vždy použili výrazy odlišné než „ticho“ (silentium), ako napr. vánok, vetrík, šelest, šepot, šum vánku atď. Stalo sa to pravdepodobne preto, že vedľa slova demamah je slovo qól, čo doslovne znamená: zvuk, hlas. Dokonca v Biblii toto slovo (ktoré ma tiež zmysel „hrmenia“) je často použité na označenie Božieho hlasu, ktorý sa prejavuje vo svojej plnej moci (por. Ž 28 kde „qól“ je použité na označenie hrmenia ako vyjadrenia Božieho hlasu). Toto prvé protirečenie sa mi zdá až mimoriadne užitočné pre preniknutie do hlbokého zmyslu textu: je to akoby sa chcelo v Písme tvrdiť, že silentium (ticho) nie je obyčajné chýbanie či nedostatok zvuku, ale má svoj „hlas“: hlas mocný ako hrmenie, pretože je hlasom Božím. Toto je viac než len povedať jednoducho: „zvuk ticha“, ide o slávnostný a hlučný hlas ako hrmenie: hlas ticha. Autor biblického textu použil zámerne práve tento netypický obraz, a skutočne ho používa práve preto, aby podčiarkol vrcholný moment tefánie (Božieho zjavenia), ktorá je takto oveľa prenikavejšia. V súvislosti s týmto mi prichádza na um vyjadrenie jedného mladíka, ktorý prišiel k nám na duchovné cvičenia a ktorý, vzhľadom na naše ticho povedal, že pre neho je „ohlušujúce“!
Tretí výraz daggah, potvrdzuje nedefinovateľnosť a nekontrolovateľnosť tejto udalosti, veď naozaj tento „hlas ticha“ je „jemnučký“, v zmysle, že újde, je nedotknuteľný, nezachytiteľný. V Rim 8,26 sa neskôr povie, že Duch Svätý sa modlí v nás nevysloviteľnými vzdychmi, čo má prakticky obdobný význam ako daggah. Teda čo vlastne vníma Eliáš na Horebe po vetre, zemetrasení, ohni, ktoré sú typickými obrazmi pre tradičnú teofániu? Verím, že najlepším spôsobom, aby sme si urobili predstavu je vyjadriť to: „Neuchopiteľný (nespútateľný) hlas ticha“.

Podľa mňa máme pred sebou mimoriadnu formu Teofánie, ktorá hoci je podaná v protirečení a protiklade s troma predošlými, nestráca, ale skôr novým spôsobom potvrdzuje samotný charakter Božieho zjavenia sa. Zdá sa mi, ako som už spomenul, že tu sa nachádzame pred jedným z najväčších zjavení sa Boha, ktoré treba určite postaviť vedľa teofánie v Ex 3 a zvlášť Ex 3,14 „Ja som Ten, ktorý som“, ktorá bola tradične používaná (najmä cez text LXX) ako základ pre ontologické úvahy o Bohu. Ale čo možno povedať zoči voči tomuto zjaveniu.sa ticha? Že nejde vlastne o vlastné a pravé zjavenie, pretože ontologicky ticho je obsencia slova? Ako sa môže v tichu predstaviť Ten, ktorý zo Slova urobil sviatosť stretnutia sa s ľudstvom?
Eliáš, vzor mnícha, je človek Slova, ten kto sa stavia do Pánovej prítomnosti, aby v nej prijal každé posolstvo, ktoré vyjde z jeho úst, ale nečakane (zrazu) sa nachádza zoči-voči Tichu. Nie však tomu tichu, ktoré doteraz sledoval a dobrovoľne uskutočňoval vo svojom živote s cieľom zlepšovať počúvanie Slova, ale je pred tichom (a v tichu), ktoré je divné a nepredpokladané, ktoré sa na prvý pohľad priamo predstavuje ako chýbanie slova. Dokonca je mu dané (nanútené) bez toho, že by chcel, že by ho hľadal, plánoval. Ticho, ktoré ho naskrz preniká, a ktoré okolo prechádza v dialógu búrajúc (narušujúc) každú schému, či racionálnu úvahu.
Tento text nám tiež hovorí a učí nás aké sú Eliášove reakcie na toto ticho. Aké sú? „Ako ho počul, zakryl si tvár“. Nie je uvedené (opísané) žiadne hodnotenie o prítomnosti, či neprítomnosti Pána (ako to bolo urobené pri predošlých fenoménoch), žiadna špekulatívna úvaha: prorok jednoducho zahaľuje svoju tvár. Ticho plodí ticho, pretože tak robí evidentným rozmer Prítomnosti: nemôže nič iné len mlčať. Práve v tomto prístupe Eliáša (mnícha) sa pochopí hodnota ticha – prítomnosti. Ak mlčanie nie je vlastná činnosť toho, kto hovorí, tak mlčanie Boha je, tak povediac, vzorový a mimoriadny spôsob uplatňovania svojho vzťahu – dialógu s ľudstvom, ktorým je Slovo. Toto nie je len v texte nájdená dialektika, ale sa nachádzame pravdepodobne pred samotnou podstatou Slova (Logos), ktoré pochádza z ticha a do ticha sa vracia.
Mních, ktorý v tichu a v samote mení svoj vlastný život na pozorné počúvanie Slova, v určitom momente, sa náhle a nepripravene, nachádza pred týmto Zjavením (Epifaniou); pred neočakávaným tichom, ktoré mu zjavuje hĺbku srdca v jeho vzťahu s Bohom. Ticho, ktoré sa stáva cestou, pretože je tichom, ktoré je Niekým, a teda tiež aj Pravda. Ticho, ktoré nie je len tajomstvom Prítomnosti, ale Prítomnosť samotná. Je Osoba, ktorá ťa prijíma a ponára Tvoj život do svojho.

Ticho, ktoré sa stáva životom.
Nemožno teraz urobiť nič menej než myslieť na ticho Otca v momente ukrižovania, to znepokojujúce ticho, ak je čítané v tomto pohľade, sa javí vo svojej veľkosti ako chvíľa najväčšej blízkosti (spojenia ) Krista s Otcom. A hrozné slová Ž 21 „Bože môj, Bože môj prečo si ma opustil“, sú v skutočnosti modlitbou, ktorá najlepšie vyjadruje toto spoločenstvo. Keď človek cíti vychádzať zo svojho srdca tento výkrik, už je v Otcovom náručí!
Verím, že toto je ponuka, ktorú ticho mnícha (a zvlášť ticho žité v Kartúze), dnes môže dať človeku. Ticho a neprítomnosť Boha sú veľkou drámou filozofického myslenia (a tiež aj teologického) týchto posledných rokov, ale povedal by som, že sú tiež aj najväčším objavom. Myslenie človeka dnes nemôže urobiť (uskutočniť) nič menej ako kontaktovať sa a mať vzťahy s týmto tichom a vo chvíli, keď sa tento „vzťah“ stane skutočne plným a hlbokým, vtedy každá úvaha sa stane modlitbou a človek nemôže urobiť nič iné len … zahaliť si tvár plášťom a vstúpiť do Pánovej prítomnosti.

Pustovnik
Večer milosrdenstva
Aký je rozdiel medzi mníchom a rehoľníkom




Pustovnícke okienko

čítaj viac

Aktuálne oznamy

  • Rozpis bohoslužieb
  • Mníšske Vešpery s Poklonou Najsvätejšej Sviatosti (každú prvú nedeľu 2022)

    Najbližšie podujatia

    Tehlička na pútnický dom

    Zakúpte si Tehličku na pútnický dom a darujte tak svoj príspevok na podporu dofinancovania nového pútnického domu na Skalke! Môžete sa tak jednoducho a účelne zapojiť do výstavby diela, ktoré bude slúžiť pútnikom prichádzajúcim na toto miesto
    tehlicka

    Zverejňovanie informácií

    Kontaktné údaje

    Rímskokatolícka cirkev
    Farnosť Skalka nad Váhom
    913 31 Skalka nad Váhom I/41

    email: skalka{@}fara{.}sk
    IČO: 35603348
    DIČ: 2021771257

    Bankové spojenie:
    Banka: Slovenská sporiteľňa, a.s.
    IBAN: SK66 0900 0000 0000 4169 3683

    Spevácky zbor Ora et Canta

    RSS Informačný servis Nitrianskej diecézy

    • Národný týždeň manželstva v Nitrianskej diecéze 2023 – pozvánka 6. februára 2023
    • Rehoľníčky a rehoľníci na Nitrianskom hrade ďakovali za dar zasvätenia 5. februára 2023
    • Smútočné oznámenie – do večnosti nás predišla matka kňaza Lukáša Ložeka pani Anna Ložeková 3. februára 2023
    • Zastupiteľstvo Nitrianskeho kraja podporilo Hospic u Bernadetky v Nitre 3. februára 2023
    • Rehoľné sestry Saleziánky si pripomenuli 10 rokov svojho pôsobenia v Nitre a Nitrianskej diecéze 1. februára 2023
    • Workshop spoločenstva Človek a viera pre fotografov – ponuka 31. januára 2023
    • Nový album Slovenského speváckeho zboru ADOREMUS pod názvom AVE MARIA – informácia 30. januára 2023
    • List zasväteným bratom a sestrám ku 27. dňu zasväteného života 30. januára 2023
    • Nitriansky hrad sa na 30 minút stratil v tme – zvýšené ceny energií sa citeľne dotkli aj diecézy a jej farností 30. januára 2023
    • Zástupcovia Nitrianskej diecézy na celoslovenskom stretnutí v Nimnici o synodálnej Cirkvi 30. januára 2023

    Odber noviniek

    Loading
    Biskupstvo Nitra

    Pútnické miesta

    Výveska.sk

    Tlačová kancelária konferencie biskupov slovenska

    Cetrum pre rodinu, Trenčín

    Liturgia hodín

    Asociácia pútnických organizácií

    Partneri

    nf Benadik n.f. Beňadik
    Biskupstvo Nitra Biskupstvo Nitra
    Nové svitanie Nové svitanie
    Skalka Obec Skalka
    zamarovce Obec Zamarovce
    Trencin Mesto Trenčín

    Archív

    2022

    • + december (2)
    • + október (1)
    • + august (2)
    • + júl (2)
    • + jún (3)
    • + máj (5)
    • + apríl (3)
    • + marec (4)
    • + február (2)
    • + január (2)

    2021

    • + december (5)
    • + november (2)
    • + október (1)
    • + september (3)
    • + júl (3)
    • + jún (1)
    • + máj (1)
    • + apríl (3)
    • + február (1)

    2020

    • + december (1)
    • + október (3)
    • + september (4)
    • + august (4)
    • + júl (3)
    • + jún (1)
    • + máj (3)
    • + marec (5)
    • + február (3)
    • + január (2)

    2019

    • + december (5)
    • + október (1)
    • + september (2)
    • + august (3)
    • + júl (4)
    • + jún (5)
    • + máj (2)
    • + apríl (3)
    • + marec (5)
    • + február (3)
    • + január (2)

    2018

    • + december (3)
    • + november (3)
    • + október (1)
    • + september (3)
    • + august (1)
    • + júl (8)
    • + jún (4)
    • + máj (9)
    • + apríl (1)
    • + marec (6)
    • + február (6)
    • + január (1)

    2017

    • + december (2)
    • + november (1)
    • + október (3)
    • + september (5)
    • + august (4)
    • + júl (11)
    • + jún (5)
    • + máj (7)
    • + apríl (6)
    • + marec (4)
    • + február (3)

    2016

    • + december (3)
    • + november (2)
    • + september (2)
    • + august (2)
    • + júl (7)
    • + jún (8)
    • + máj (4)
    • + apríl (3)
    • + marec (3)
    • + február (5)

    2015

    • + december (7)
    • + november (2)
    • + október (1)
    • + september (4)
    • + august (8)
    • + júl (12)
    • + jún (2)
    • + máj (5)
    • + apríl (4)
    • + január (1)

    evolve theme   •  web poháňa WordPress  •  webmaster:jdudak